“What women really want is… an award!” Ons Equal Pay Day-filmpje uit 2015, waarbij je door middel van een interactieve knop kon horen wat vrouwen écht willen, heeft vrijdag in Knokke zilver gewonnen op het Gala van Creative Belgium. De CB-Awards zijn de belangrijkste prijzen voor creatieve reclame in België. De spot ontwikkeld door mortierbrigade, Caviar en MediaMonks was genomineerd in de categorie Film.
In de What women really want-spot voor Equal Pay Day 2015 zwierden ABVV en zij-kant de clichés de wereld uit aan de hand van een ultrastereotiep reclamefilmpje met dubbele bodem. Een keurige moeder wast de besmeurde witte truitjes van man- en zoonlief, na hun mountainbiketocht. In de overduidelijk gedubde versie prijst de stem van de Vlaamse actrice Ini Massez daarbij het wasmiddel Swift aan. Door aan de virtuele wasmachineknop te draaien kan je echter kiezen voor de Engelstalige, niet-gedubde versie van de spot. Zo hoor je wat de Britse actrice Rachel Donovan werkelijk zegt: “real fun, wasting my time”. Zij bekritiseert de stereotiepe taakverdeling en zegt dat ze liever een volwaardige carrière zou nastreven en 20% meer loon krijgen. Wat vrouwen écht willen is immers niet Swift, maar equal pay.
Communicatiebureau mortierbrigade, productiehuis Caviar en het interactieve marketingbureau MediaMonks tekenden in opdracht van zij-kant en ABVV voor dit knap staaltje van originele digitale productie, te bekijken op equalpayday.be.
Bekijk hier het filmpje zoals het getoond werd op de CB-Awards:
Traditie
Equal Pay Day heeft een traditie van kwalitatief hoogstaande spots. Ook deze vorige campagnefilmpjes vielen reeds in de prijzen:
Verklein de loonkloof, word porno-actrice (2012)
Winnaar van twee keer zilver (categorie Film en Film direction) op de CCB-Awards en een bronzen Eurobest Award (categorie Public Awareness Messages).
Minder verdienen is langer werken (2011)
Winnaar van de Gouden Welp op het reclamefestival van Cannes en brons (categorie Viral video) en zilver (categorie Film) op de CCB-Awards.
’t Zijn niet de hormonen, ’t is het verschil in lonen (2007)
Winnaar van een bronzen CCB-Award.
Vrouwen 24 % minder betalen dan mannen is een belediging (2006)
Winnaar van een Bronzen Leeuw op het reclamefestival van Cannes (categorie Public Awareness Messages).