Het Laatste Nieuws geeft een overview van de ‘pikante’ Equal Pay Day-campagnes van zij-kant en ABVV:
Als je onlangs dit gewaagd decolleté op social media zag voorbijkomen, begin dan niet te zuchten bij de zoveelste vrouwonvriendelijke affiche. Dit stel borsten vraagt namelijk in naam van de vrouwenorganisatie zij-kant aandacht naar de loonkloof.
Wat heeft de loonkloof nu met een gewaagd decolleté te maken? De socialistische vrouwen van Zij-kant leggen in een filmpje uit dat mannen eeuwenlang aandacht hebben gehad voor een bepaalde kloof bij vrouwen, het decolleté. Maar dat ze nu zich moeten focussen op de loonkloof.
13 maart ‘vieren’ we equal pay day, de dag waarop aangeklaagd wordt dat mannen nog altijd 20 procent meer verdienen dan vrouwen. De oorzaak is dat we vaker deeltijds werken. Jonge, alleenstaande vrouwen zonder kinderen verdienen gemiddeld zelfs meer dan hun mannelijke evenknieën.
Andere opvallende campagnes
Het is niet de eerste keer dat zij-kant voor een opvallende affiche kiest om het loonkloofprobleem aan te kaarten. De organisatie wilde in 2012 met een afbeelding van een pornoactrice duidelijk maken dat er nog andere opties dan een pornocarrière zijn om evenveel als een man te verdienen.
Vrouwen zijn nog steeds in solden, zo luidde de slogan van de campagne in 2008. De organisatie lanceerde in 2005 als eerste land in Europa de equal pay day. Toen verdienden vrouwen nog 25 procent minder dan mannen. 11 jaar later zitten we aan 20 procent. Laat die pikante affiches van zij-kant maar komen. Want wij zullen pas tevreden zijn als de loonkloof helemaal verdwijnt.
Lees het artikel ook hier.