Nieuws
Affiche Clip Postkaart Publicatie: 10 jaar EPD Equal Pay Pact
Equal Pay Day 2015: 14 maart 2015

#SpeakUpEPD voor loongelijkheid v/m


affiche mail.jpg

Vrouwen verdienen vandaag in België een vijfde minder dan mannen. zij-kant, de progressieve vrouwenbeweging en ABVV organiseren daarom op 14 maart voor de 11de keer Equal Pay Day. Dit jaar binden ze met de #SpeakUpEPD-campagne de strijd aan met traditionele rolpatronen. Op diverse plaatsen in Vlaanderen en Brussel vindt op vrijdag 13 maart een actiedag plaats.


Nieuwe cijfers over de loonkloof

De loonkloof is hot van Hollywood tot hier. Dat bewijst de emotionele speech van Patricia Arquette tijdens de Oscaruitreiking. Ook in België is er nog heel wat werk om de kloof te dichten. Daarom organiseren zij-kant en ABVV de jaarlijkse Equal Pay Day, de dag voor gelijk loon. De organisatoren pakken nu uit met de recentste loonkloofcijfers.


Het gemiddelde brutomaandloon van een vrouw in de privésector ligt vandaag 20% lager dan dat van een man (nieuwe cijfers 2012). Daarom valt de symbolische dag voor gelijk loon dit jaar op 14 maart. Vrouwen moeten immers 73 dagen langer werken om hetzelfde te verdienen als wat mannen het afgelopen jaar verdienden. Vorig jaar viel Equal Pay Day vier dagen later in het jaar. “De loonkloof verkleint, maar aan dit tempo duurt het nog 32 jaar vooraleer de grootste discriminatie tussen vrouwen en mannen is weggewerkt”, zeggen ABVV en zij-kant. “Zo lang willen we niet meer wachten. We moeten zorgen dat op structureel niveau de loonkloof wordt verkleind door de toepassing van de loonkloofwet. Maar we moeten ook sensibiliseren en vrouwen en mannen de mogelijkheden geven om zorg en werk beter te verdelen”, zeggen de Equal Pay Day-organisatoren. Vandaar de campagne #SpeakUpEPD.


What women really want

Equal Pay Day zou Equal Pay Day niet zijn zonder een spraakmakende webspot. Dit jaar lanceren zij-kant en ABVV een commercial die barst van de clichés. Althans op het eerste gezicht. Voor het Equal Pay Day-filmpje, een echte interactieve clichékiller, gingen zij-kant en ABVV ook dit jaar in zee met communicatiebureau mortierbrigade. Samen met productiehuis Caviar en het interactieve marketingbureau MediaMonks is het resultaat een technisch hoogstandje met een dubbel verhaal. De Britse actrice Rachel Donovan prijst in een stereotiepe commercial een wasmiddel aan. Wie verder kijkt en de wasmachineknop in het filmpje omdraait, ziet wat zij in werkelijkheid en zonder de voice over zegt:de undubbed truth over wat vrouwen écht willen. Het filmpje is op maandag 9 maart te zien op VTM en is eveneens te bekijken op deze site.


EPD_Still01.jpg     EPD_Still02.jpg


Traditionele rolpatronen blijven grote boosdoener

De boodschap in de webspot is duidelijk: voor de elfde editie van Equal Pay Day binden ABVV en zij-kant de strijd aan met traditionele rolpatronen. Een groot deel van de loonkloof is immers te wijten aan het grote aantal deeltijdse werkende vrouwen. Meer dan 4 op de 5 mensen die deeltijds werken zijn vrouw. 46% van alle vrouwelijke loontrekkenden werkt deeltijds, tegenover slechts 10% van de mannelijke. 

De loonkloof bij de brutomaandlonen in de privésector (voltijds én deeltijds werkenden samen) bedraagt 20%, terwijl de loonkloof bij de bruto-uurlonen van wie voltijds werkt in elf jaar tijd daalde van 15% naar 6%. Bij voltijds werkenden is de loonongelijkheid dus bijna met twee derde verminderd. Hier gaat het verkleinen van de loonkloof beduidend sneller. 


Meer zorgtijd voor mannen om de taken beter te verdelen

Met de campagne 2015 binden ABVV en zij-kant de strijd aan met traditionele rolpatronen. Als mannen hun deel van de zorgtaken op zich nemen, hebben vrouwen evenveel kansen om een loopbaan uit te bouwen. Daarnaast stellen zij-kant en ABVV een collectieve arbeidsduurvermindering voor om de druk van de ketel te halen bij vele huishoudens. Ze pleiten voor een 32-urenweek met behoud van pensioenrechten, promotiekansen en loon. Tot slot is er grote nood aan een ruim en soepel aanbod van kwaliteitsvolle en betaalbare opvangvoorzieningen voor kinderen en zorgafhankelijke personen.

 

Pas de loonkloofwet toe

De loonkloofwet dateert van 2012, de uitvoeringsbesluiten van 2014. De wet is nog te recent om haar impact en efficiëntie volledig te kunnen evalueren. Daarom is het belangrijk te concentreren op haar correcte en integrale uitvoering. Transparantie is daarbij een sleutelwoord. De loonkloof moet een permanent thema worden binnen het sociaal overleg, functieclassificaties moeten verplicht herzien worden en genderneutraal gemaakt en de bemiddelaar in ondernemingen moet in alle onafhankelijkheid kunnen handelen bij onduidelijkheid en conflicten over de loonongelijkheid.


Campagnemateriaal

Net zoals actrice Rachel Donovan roepen zij-kant en ABVV vrouwen en mannen op om te laten horen wat vrouwen vandaag écht willen. Affiches en postkaarten ondersteunen de #SpeakUpEPD-campagne. Vrouwen willen meer, want zij zijn hun pietluttige loon meer dan beu. 


Stickers en omslagfoto’s met quotes voor Facebook en Twitter voor zowel vrouwen (“In bed zijn mannen ook 20% sneller klaar. Verdienen ze daarom 20% meer?”) als mannen (“Ik verdien 20% meer dan vrouwen om op Facebook naar vrouwen te kijken”) roepen op om de loonkloof te dichten. 


Actiedagen

Op vrijdag 13 en zaterdag 14 maart organiseren zij-kant en ABVV hun Equal Pay Day-acties op diverse plaatsen in Brussel en Vlaanderen. Voor een update van de concrete uren en locaties, zie 'Actie' op deze site.


#SpeakUpEPD!

Bekijk hier de interactieve webspot What women really want. Draai aan de wasmachineknop voor de undubbed truth

Update je Facebook- of Twitteromslagfoto met één van de quotes (te downloaden na het bekijken van de clip)

Bestel de affiches en postkaarten met stickers onder 'Materiaal'.   

Lees ons uitvoerig persdossier over de loonkloof v/m en onze aanbevelingen voor een grotere loongelijkheid via 'Dossier 2015'. 



Twitter: #SpeakUpEPD @equalpaydayBE

Facebook: www.facebook.com/equalpaydaybelgium 


Contact:


Vera Claes, nationaal secretaris, 0477 65 54 63, vera.claes@zij-kant.be

Martine Vandevenne, verantwoordelijke gender mainstreaming, 0479 60 39 34, martine.vandevenne@abvv.be 



EPD2015_1.jpg